Joga

 

Podstawowa zasada jogi mówi, że klucz do szczęścia znajduje się w nas samych.


Termin joga pochodzi od sanskryckiego słowa „juja”, co oznacza połączyć. Joga łączy ciało, duszę i umysł w jedną całość, przez które człowiek może osiągnąć harmonijny rozwój, zdrowie ciała i umysłu.  Nie uważa, że ciało ludzkie jest tylko mechanizmem. Celem tej starożytnej wschodniej praktyki jest stworzenie jedności pomiędzy światem wewnętrznym, a światem zewnętrznym. W starożytnych Indiach „ha” oznaczało słońce – symbol prądów pozytywnych (istniejących we wszechświecie i w człowieku), „tha” – księżyc – symbol prądów negatywnych. Termin hatha joga zawiera w sobie pojęcie harmonii między prądami pozytywnymi i negatywnymi
w naszym ciele. Naczelną ideą jogi jest nie czynienie zła, nie wyrządzanie krzywdy żadnej istocie.


Przez parę tysięcy lat joga przechodziła różne stadia. Był czas, kiedy była uprawiana przede wszystkim przez mnichów w aszramach, czyli  w klasztorach medytacyjnych w Indiach, gdzie obowiązywała pełna asceza. Pod koniec XIX wieku joga zaczęła zwolna przenikać do świata zachodniego. Dopiero po II wojnie światowej stała się znana powszechnie. Obecnie jogę ćwiczą ludzie na całym świecie niezależnie od światopoglądu, wyznania, narodowości, płci i wieku, traktując ją przede wszystkim jako znakomity sposób regeneracji sił organizmu. Joga jest odpowiednia dla osób w każdym wieku, prowadzących przeróżne style życia. Idira Gandhi określiła jogę jako dyscyplinę, która zapewnia człowiekowi fizyczne i psychiczne zdrowie.


Informacje na temat jogi można znaleźć w różnych książkach, ale od jogina ludzie uczą się tego, czego w książce nie ma : pracy ze sobą i nad sobą. Potrzebny jest ktoś, kto czuwa nad tą pracą , a ćwiczyć może każdy bez względu na wyznanie, wiek czy płeć.  Prowadzone obecnie liczne badania naukowe w zakresie fizjologii człowieka potwierdzają korzystne działanie ćwiczeń na organizm ludzki.


Joga jest metodą opanowania niepokoju myśli, które obiektywnie występują u wszystkich ludzi. Uczy relaksu, odprężenia, skupienia uwagi i innego spojrzenia na codzienne życie. Joga uspokaja, wycisza, powoduje rozładowanie napięć i stresu,  z którymi spotykamy się na co dzień. Umożliwia osiągnięcie równowagi emocjonalnej, która pozwala inaczej spojrzeć na lekcje emocji, które otrzymujemy każdego dnia.


Asany są charakterystycznymi pozycjami fizycznymi, wykonywanymi  w stanie skupienia na zaangażowanych w tych ćwiczeniach mięśniach. Zużycie energii jest niewielkie przy minimalnym wysiłku. Asany są pozycjami wzmacniającymi przy zmniejszonej aktywności mięśni i możliwie świadomym ich rozluźnianiu.  Różnią się od innych ćwiczeń fizycznych tym, że osiągana koncentracja
i spokój umysłu nie są celem żadnych innych ćwiczeń fizycznych.


Praktykowanie asan pozwala osiągnąć wysoką skuteczność ustępowania takich schorzeń jak nerwobóle kręgosłupa, bezsenność, trudności w koncentracji, zaburzenia menstruacyjne u kobiet. Zwiększa wydolność sercowo naczyniową poprzez zmniejszenie tkanki tłuszczowej i poprawienie krążenia wieńcowego, usuwa zakłócenia pracy serca, obniża wysokie ciśnienie krwi wynikające z napięć psychicznych, powoduje poprawę przemiany materii. Korzystnie działa przy rwie kulszowej, otyłości, nadkwasocie, przewlekłym katarze, zaburzeniach oskrzelowych. Dzięki nim wzrasta pojemność oddechowa, łagodzone są dolegliwości związane
z miesiączkowaniem . Bóle pleców i sztywność  są łagodzone, a kręgosłup staje się elastyczny.

 

 

RESPEKTUJEMY KARNETY